شعور سخيف إنك تحس بإن وطنك شيء ضعيف .. صوتك ضعيف .. رأيك ضعيف إنك تبيع قلبك وجسمك .. وإنك تبيع قلمك وإسمك .. ما يجيبوش حق الرغيف سألوا جحا عن سر ضحكه قالك أصل اتنين و شبكو .. اللى كان من تحت ميت .. واللى كان من فوق كفيف .. دا شعور سخيف و شعور سخيف إنك تكون رمز الشحاتة .. تبنى مبنى للشحاتة .. تعمل وزراة للشحاتة يا ساقية دورى عدى فوقى و دوسى .. نصبوا عليا و شحتونى فلوسى .. ربطونى فيكى .. حتى ما اتغميت .. هما اللى فرحوا .. وحدى أنا اتغميت أنا اللى صاحب البيت عايش بدون لازمة .. و لما مرة شكيت .. إدونى بالجزمة مش لاقى تطفح أديك .. هاتولنا و جيبولنا و ادونا ودونا .. هنجيب منين نديك مش لاقى تطفح أديك .. طافح يا بلدى غدايا و لوعتى غدايا و آدى الأحبه التقوا و اتجمعوا عدايا أنا اللى زارعك دهب بتأكلينى سباخ .. ما إن كان دة تقل و دلع .. بزيادة دلعك باخ لا شفت فيكى هنا و لا شفت فيكى ترف .. كل اللى فيكى قرف كرامتنا متهانة .. و اللقمة بإهانة .. بتخلفينا ليه لما انتى كارهانا يعنى ايه تبقى إنتى هبة النيل يا بوبه و كل يوم المية تقطع يعنى ايه لما اشتكى غلو الفاتورة يقولوا تشكى .. بس تدفع لما قش الرز ثروة بتتحرق .. و أما نفط الأمة ثروة بتتسرق و أما جلادك على ولادك بيبطش .. و أما علمك ما يلاقيش ياكل فيطفش يعنى ايه نرفع ايدينا بالسلام لجل الغزاة .. و يعنى ايه لما ابقى ماشى فى حالى اتشد اشتباه يعنى ايه لما اتحبس أربع سنين حبس احتياطى .. حبس اعتباطى يعنى ايه مش حاسة بالعمر و غلاوته .. بتصبى مر العمر ليه .. دة انا كنت ح اوهب لك حلاوته أنا عمرى ما أتأمرت .. ولا حطيت شروطى .. و مكان ما ترسى مركبك بابنى شطوطى أنا كنت جيشك لما مماليلك باعوكى .. و كنت يوسف لما عشتى سنين عجاف و ضلوعى دى اللى فى معركة قادش حموكى .. و شفايفى دى اللى ما بطلتش فى يوم هتاف انا كل شبر فى أرضك اتمرمغت فيه .. و كل يوم عشتيه أنا اتعذبت بيه بتكرهينى عيونك السودة و أيامى اللى فاتت .. مانتيش حبيبيتى من النهاردة .. حبيبنتى ماتت مع صوت أدانك جرس فى الشدة صاحينلك .. من امتى كانوا الحرس هما اللى باقينلك بعتينى علشانهم وعنيكى معصوبة .. يا هلترى خاينة و لا زيى مغصوبة كل الكلام اتقال و الشعر بقى ماسخ .. و الصبر علو جبال و الظلم شىء راسخ وطن و غرقان فى النطاعة .. كل شىء ريحته نطاعة علمونا بالعصاية .. و رضعونا الخوف رضاعة .. علمونا فى المدارس يعنى ايه كلمة قيام .. قيام .. علمونا نخاف من الناظر فيتمنع الكلام علمونا ازاى نخاف و ازاى نكش .. بس نسيوا يعلمونا الاحترام فمتزعلوش لما ابقى مش باسمع كلامكم .. و متزعلوش لما ابقى خارج عن النظام مستنى ايه من طفل ربوه بالزعاق غير المشاكل و الخناق كل اللى بيقولك بحبك دول نفاق .. أنا لما قلت لك بحبك كان نفاق الحب يعنى اتين بيدوا .. مش ايد بتبنى وستميت تيت تيت يهدوا الحب حالة .. الحب مش شعر و قوالة .. الحب يعنى براح فى قلب العاشقين للمعشوقين يعنى الغلابة يناموا فى الليل دفيانين الحب يعنى جواب لكل المسجونين هما ليه بقوا مسجونين يعنى أعيش علشان هدف .. علشان رسالة .. يعنى احس بقيمتى فيكى إنى مش عايش عوالة يعنى لما اعرق تكافئيى بعدالة الحب حالة الحب .. الحب مش شعر و قوالة الحب حاجة ما تتوجدش فى وسط ناس بتجيب غداها من صناديق الزبالة الحب جواكى .. استحاله بارت مراعينا و البئر قد جفَ .. و الجوع يكوينا و الصبر ما كّفى والقلب لا يهدا و الجرح لا يشفى و لأننا طوع زنا لهم خفا جاءوا بموكبهم و اشتغلت الزفة الدفة مظبوطة و أصلا مافيش دفة و الكفة مش مايلة علشان مافيش كفة و جحا اللى جاى بالليل لساه بيتخفى شايف ديدان الغيط سارحة و مرحماشى من جبنه شاف الدود سابه و راح ماشى .. و لا اتكسف من الناس و لا حس على طوله الناس عشمها كبير جريوا بيشكوله .. ضحك جحا ضحكة مواشى .. مادام بعيد عن طينى .. ماشى الدود قاعد لك يا جحا و لابد فى طينك .. بعد ما يمص فى دمانا مش هيحلاله الا طينك احنا اهلك .. احنا رجالتك أمانك إحنا وقت الشدة سندك ..إحنا زادك يا جحا احمى ولادك لو كنت عايز تحمى طينك سوف أرحل ربما يلقانى من ارجو لقاه هامشى ويا الشحاتين و ابكى على حلمى اللى تاه .. بس مش هاشحت رغيف .. هاشحت وطن لله http://www.unimasr.com/community/viewtopic.php?f=33&t=51807&start=0
هشام الجخ
Philamater

0 التعليقات:

قلوب سوداء

قلوب سوداء

just us

I have no heart
feel no love , no fear
no joy , no sorrow
i'm hollow

PHILAMATER

مضت حياتى لحظه قبل اللقاء
و انا أهيم لا أرى حتى البقاء
يا فرحه غمرت حياتى بعدما
أيقنت أنى أُكابد الاشتياق

TIMOR LANK

انتبه

عزيزى الزائر
جميع حقوق الملكيه الفكريه مملوكه للمشنركين فى المدونه
و لا يحق اقتباس او نسخ اى من الأعمال بدون الرجوع الى صاحبه
Protected by Copyscape Originality Check

search

Wall of fame

Timor Lank
golden.pen
Alshamy
GADELiOO
MeGo
ISCOTO
Bo0oZie
الساحرة الصغيرة
mostafa gamal hashim
Ahmed Elshal
أحمد محمد فريد
FunKey GiRL
nour
shimaa
Waleed Hassan
ahmed hemaia
philamater

The Black Pearl

Our Time

Cairo

Connecting peaple

where we are

our visitors

On line

مرات مشاهدة الصفحة في الأسبوع الماضي

المشاركات الشائعة

Reach us

للإستفسار او الاقتراحات
black_hearts0080@hotmail.com
black_hearts0080@yahoo.com

Followers